[Læs anmeldelsen i sin oprindelige form på Foreword Clarion Reviews hjemmeside hér]

Lisbeth Ejlertsen
AuthorHouseUK (28. januar 2017)

Paperback $19.76 (290pp)
978-1-5246-6655-2

Dette er et stærkt og tankeprovokerende indblik i en verden, der er fuld af spirituelle historier og indsigter.

Indiens spirituelle visdom, Nyt bind 1 af Lisbeth Ejlertsen giver et indsigtsfuldt, inspirerende og informativt indblik i en kvindes kontinuerlige rejse mod spirituel bevidsthed og identitet.

I det man læser noget, som er en mellemting mellem en memoire og en informativ tekst, følger man gennem bogen Ejlertsens forskellige rejser til Indien. Hun lærer om hinduismen og upanishaderne såvel som om forskellige filosofier og praksis inklusiv yoga, Vedanta og det at læse i hænder. Med afsæt i sådanne erfaringer tager hun af sted på sin egen spirituelle og filosofiske oplevelsesrejse. I bogen balanceres hendes personlige erfaringer med en samling af undersøgelser og research, som gør bogen til en oplysende guide, der tydeligvis er skrevet med hjertet.

Indiens spirituelle visdom er baseret på en individuel rejse, men fremstår også som et videnskabeligt værk. Den benytter succesfuldt primære kilder og Vedaerne, verdens ældste skrifter, samt Ejlertsens indsigtsfulde forståelse af sanskrit til at udforske elementer af den indiske spiritualitet.

Bogen har dog også en tendens til at fremsætte kraftige påstande – som f.eks. ”Det er videnskabeligt efterprøvet, at nogle af disse yogier kan holde vejret … få deres hjerte til at standse og indtage dødelige gifte uden … at dette ændrer deres fysiske velbefindende” – uden at citere en kilde. Citaterne, som er til stede, er generelt ukonventionelt benyttet og inkonsistent anvendt.

Bogen er struktureret på en grundig og gennemtænkt måde, og en detaljeret indholdsfortegnelse gør den tilgængelig som en informativ tekst. Den kan læses i sin helhed, eller man kan bruge den som en reference til at lære om et hvilket som helst specifikt emne, som den dækker.

Tonen og stilen er forfriskende selvbevidst; skriveprocessen omtales gennem bogen. Ejlertsen påstår, at ”denne bog valgte mig,” og mange forord og efterskrifter, som spænder over en periode på næsten femogtyve år, indikerer et arbejde, der konstant er i udvikling. Man får det indtryk, at det at skrive den var lige så oplysende for forfatteren, som bogen vil være for dens publikum. En lun, uformel stemme gør det let at forholde sig til teksten.

Gennem bogen reflekteres fortællerens passion gennem inderlige ordvalg og flydende sætninger. Beskrivende og sansende billeder hjælper til at forstærke fortællerens egne erfaringer, når hun genkalder sine erindringer om selve Indien, såvel som når hun skildrer sine følelser af ro og øjeblikke med indsigt: ”Den absolut overvejende faktor på minussiden var den blålig-sorte trafikos, der ligger som en dyne i de fleste indiske byer.”

Bogen er lige så intim som den er lærerig, og derved fordobler den sin værdi som spirituel rejsehåndbog og informativ tekst. Den vil med sikkerhed tilfredsstille både de læsere, som blot er nysgerrige på Indien og dens religioner, og dem, som selv søger deres egen spirituelle oplysning.

Indiens spirituelle visdom, Nyt bind 1 giver et kraftfuldt og tankeprovokerende indblik i en verden, der er fuld af spirituelle historie og indsigter.

RENATE CHILDS (22. maj 2017)